субота, 19 березня 2016 р.

Опис досвіду роботи практичного психолога



Проблема, над якою працюю:
« Формування життєтворчих цінностей особистості шляхом надання різноманітної психологічної допомоги».
Мета діяльності:
- створити в школі простір, вільний для спілкування та вираження всіх потреб та здібностей дитини;
- об`єднати всіх учасників навчально-виховного процесу спільною метою допомоги та підтримки дітей, підготовки їх до майбутнього самостійного життя в соціумі;
- - розкрити внутрішні резерви дитини (колективу) для самореалізації в суспільстві.
Перспективне завдання:
- -створення методичної та діагностичної бази для вирішення робочої проблеми;
- -визначення видів та форм роботи з усіма учасниками навчально-виховного процесу з даної проблеми;
- залучення до роботи батьків учнів та громадських організацій;
- створення психологічних куточків допомоги для дітей ,батьків, вчителів.
Першочергове завдання:
- вивчення учнівського колективу(колективів);
- згуртування навколо себе колективу вчителів-однодумців, батьків- ентузіастів для обговорення проблеми та шляхів її реалізації.
Очікувані результати:
- формування соціокультурних компетентностей;
- у всіх учасників навчально-виховного процесу;
- формування комунікативних та життєвих навичок спілкування підлітків з однолітками або в соціумі;
- -виховання самодостатньої та самостійної особистості, здатної до життя та самореалізації в суспільстві.
ОПИС ДОСВІДУ РОБОТИ
СТВОРІМО РАДІСТЬ РАЗОМ!
(з досвіду роботи)
У тебе гаряча вдача, — кажу я хлопчині, — та й добре:
бийся собі — тільки не дуже сильно, злися — але лише раз на день.
Якщо хочете, в одній цій фразі вміщається весь виховний метод,
яким я користуюся.
(Я.Корчак, «Дитина в сім'ї»)

Стрімко змінюється час, змінюється суспільство та відносини між людьми. Виховання є одним з найважливіших компонентів освіти в інтересах людства. Головне завдання сучасної школи – допомогти дитині реалізувати свої здібності. Для цього між педагогом та дитиною, на мій погляд, необхідно встановити такі взаємовідносини, які б сприяли його розвитку,створювали умови для його руху вперед. У своїй роботі, як шкільний психолог прагну до цього. Таке важливе завдання необхідно щоденно конкретизувати в планомірній системно здійснюваній роботі.
Щоб максимально реалізувати всі здібності, які є в дітей, мені необхідно забезпечити оптимістичний (за А. С. Макаренко – «мажорний») тон життєдіяльності дитячого учнівського колективу.
Я прагну створити традиції, які, як впевнилася на практиці, дозволяють створити атмосферу дійсно відкритого доброзичливого спілкування.
Адже, що таке «СПІЛКУВАННЯ»? Це- спільні справи, які дозволяють задіяти кожного або дають можливість проявити себе в будь-яких заходах. Тобто індивідуальні бесіди, групові та індивідуальні заняття, превентивні заходи і т.д.
Головна мета шкільного психолога, як зазначено в «Положенні про психологічну службу в системі освіти», полягає у створенні максимально комфортних умов для повноцінного розвитку та успішного навчання учнів у конкретній соціально-педагогічній ситуації.
Зміст роботи практичного психолога базується на тісній співпраці з учнями, батьками, вчителями та з відповідними службами з метою виявлення і створення соціально-психологічних умов розвитку особистості. Основною метою діяльності практичного психолога є забезпечення та підвищення ефективності педагогічного процесу, захист психічного здоров'я і соціального благополуччя усіх його учасників. Тільки соціально-активна особистість зможе успішно оволодіти навчально-виховними програмами, прагнучим до самовдосконалення і саморозвитку.

Я здійснюю свою роботу відповідно до статей 21, 22, 57 Закону України «Про освіту», наказу Міністерства освіти України «Про затвердження Положення про психологічну службу системи освіти України» № 616 від 02.07.2009 р., наказу Міністерства освіти і науки «Про планування діяльності та ведення документації соціальних педагогів, соціальних педагогів по роботі з дітьми-інвалідами» № 864 від 28.12.2006 р., наказу Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Положення про експертизу психологічного і соціологічного інструментарію, що застосовується в навчальних закладах» № 330 від 20.01.2001 р., листа Міністерства освіти і науки України від 27.08.2000 № 1/9-352 «Про планування діяльності, ведення документації і звітності усіх ланок психологічної служби системи освіти України» Етичного Кодексу соціального педагога, Етичного Кодексу психолога та інших нормативних документів і методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки.
Проблема, над якою працюю:
Формування життєтворчих цінностей особистості шляхом надання різноманітної психологічної допомоги.
На мою думку, без чіткої психолого-педагогічної діагностики індивідуальних особливостей дитини неможливо правильно спланувати і організувати роботу навчально-виховного процесу.
Серед пріоритетних напрямків роботи є: соціально-психологічний супровід першокласників; адаптація п'ятикласників до навчання в середній школі; психологічний супровід профільного навчання, діагностика групи ризику, тощо. Систематично проводжу роботу, спрямовану на поглиблену діагностику дітей різних вікових категорій. У школі ведуться протоколи, де занотовуються всі дані психодіагностичних досліджень. Саме це дає можливість здійснювати особистісно-орієнтований підхід у навчально-виховній роботі та відслідковувати розвиток дитини у динаміці.
ГОТОВНІСТЬ ДО НАВЧАННЯ 1-Х КЛАСІВ
Саме для того, щоб вчасно запобігти шкільним проблемам, необхідне обстеження психологічної готовності до навчання дітей у школі. Зрозуміло, що діагностика – не самоціль. За визначеними ознаками неготовності дитини до навчання дуже важливим є наступний крок – надання їй необхідної психолого-педагогічної допомоги. Найкраще здійснювати психолого-педагогічний контроль за розвитком дитини та корекції, заздалегідь, протягом дошкільного віку, інакше залучена в навчальний процес не готовою до нього, вона приречена на труднощі і долати їх буде нелегко.
Тому, починаючи від навчання дітей в початковій школі, постійно ведеться спостереження за розвитком кожної дитини, використовуючи сучасні діагностичні методики.
Мною була розроблена корекційно-розвивальна програма з метою розвитку адаптаційних навичок першокласників. Також проводжу індивідуальні розвивальні заняття для першокласників з ознаками дезадаптації.
АДАПТАЦІЯ ДО НАВЧАННЯ 5-Х КЛАСІВ
Серед учнів 5-х класах психолог проводить діагностику перевірки шкільної адаптації до навчання у середній школі. У своїй роботі використовує проективні методики з метою визначення ознак дезадаптації, методику діагностики навчальної мотивації М. Лусканової та ін. Проводжу розвивальні заняття з розвитку міжособистісної взаємодії, комуніктивності, арт терапевтичні заняття по роботі з страхами.
РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ
Засвоєння знань не повинно стати механічним процесом. Знання можна вважати засвоєними, якщо поняття, терміни і їх функціональні зв'язки стали здобутком школяра. Засвоєння знань, відповідно, визначаються розумовим розвитком. Рівень розумового розвитку свідчить про те, якою мірою виконане школою завдання.
Актуальним завданням у роботі з обдарованими дітьми повинно стати стимулювання їх активної пошукової діяльності та самостійності.
Основними умовами для виконання цього завдання є:
1) залучення дитини в навчальний процес, який сприятиме підвищенню ефективного засвоєння матеріалу;
2) стимулювання інтелектуальних зусиль дитини;
3) формування впевненості у своїх силах;
4) виховання відповідної незалежності у поглядах дитини.
Обдарована дитина не зможе реалізувати свої здібності, якщо у неї сформувалась низька самооцінка, невпевненість, низька комунікативність. Тільки соціально-активна особистість зможе успішно оволодівати навчально-виховними програмами, прагнутиме до самовдосконалення і саморозвитку.
Особливістю вивчення соціального і емоційного розвитку обдарованої
дитини є:
- розвиток позитивної я-концепції як умови повної реалізації потенційних можливостей дитини;
- формування навичок міжособистісного спілкування. Для того, щоб обдарована дитина могла успішно взаємодіяти в колективі, вона повинна володіти навичками спілкування і співробітництва;
- цілеспрямованість і прагнення доводити справу до кінця;
- готовність ризикувати у ситуаціях самоствердження та самореалізації. Робота психолога спрямована на виховання і розвиток творчих здібностей дітей в процесі проведення різноманітних заходів, що сприяють тренуванню пізнавальних процесів, розумової активності та мислительної діяльності.
Робота з обдарованими дітьми здійснюється за напрямками:
- психодіагностична робота;
- консультаційна робота;
- розвивальна робота ( проведення розвивальних ігор, вікторин, брейн-рингів, диспутів);
- психологічна просвіта вчителів та учнів з питань розвитку творчих здібностей дітей, формування їх індивідуально-психологічних особливостей. ПІДВИЩЕННЯ МОТИВАЦІЇ ДО НАВЧАННЯ
Відомо, що найкращий учитель той, хто пробуджує в учнів бажання вчитися. Щоб навчити дитину, треба не просто передати їй знання і вміння, а й викликати в неї відповідну активність, пізнавальну чи практичну. Важливим структурним елементом цієї активності є мотивація, в якій виявляється ставлення школярів до навчання.
Метою роботи є визначення методичних аспектів підвищення мотивації навчання та навчальних досягнень учнів, шляхів вирішення даної проблеми.
Одним із шляхів формування позитивного ставлення дітей до навчання є створення системи мотивів діяльності особистості, яка піддається педагогічному управлінню і забезпечує визначення поведінки учнів і їх ставлення до вивчення того чи іншого навчального предмета.
Таким чином, кожному педагогу слід вчасно виявляти ознаки відставання у навчанні школяра.
Тому можна запропонувати певні шляхи формування мотивації школярів до навчання та підвищення їх навчальних досягнень:
1. Щоденна увага до кожного учня, визнання його особистості.
2. Своєчасна ліквідація «сліпих плям» у знаннях і організація оперативної допомоги кожному учневі, що відстає у навчанні.
3. Формування мотивації навчання як необхідного стимулу бажання учня до навчання.
4. Перехід до інноваційних методів навчання, що дають можливість розкрити потенційні можливості кожного учня, повірити у власні сили.
5. Організація навчального процесу з визначенням трьох головних видів складності під час пояснення матеріалу, його закріплення і оцінювання.
6. У підготовці будь-якої теми навчальний матеріал поділяти на кілька блоків.
7. Вивчення умов, в яких виховується кожна дитина, враховування їх у навчальній діяльності.
8. Співпраця з батьками, спільне формування педагогічної культури сім’ї.
Отже, педагог кожним своїм словом і дією має переконувати учнів у своїй щирості, доброзичливості і справедливості. Тільки за цієї умови можна виховувати позитивні мотиви до навчання, як до відповідальної, цікавої і радісної праці.
ПРОСВІТНИЦЬКА РОБОТА
З метою просвітницької роботи серед учнів школи проводжу виховні години та години спілкування на теми: «Колектив і особистість», «Дороги, які ми обираємо», «Вплив телебачення на дитячу свідомість», «Комп’ютер, друг чи ворог», «Добрим бути просто чи не просто».
З метою профілактики насильства серед учнівської молоді та на виконання Державної програми щодо подолання дитячої безпритульності і бездоглядності підготовлено анкетування «Моє життя в сім'ї та школі», «Школа, в якій я навчаюсь: за і проти», корекційні заняття на тему: «Насильство. Як вміти себе захистити».
РОБОТА З ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ УЧНІВ
Для вивчення професійних нахилів підготовлено та частково проведено тестування учнів 9-11 класів ( варіант Голланда), годину спілкування на тему «Вибір професій», тренінг для учнів 9-11 класів на тему «Формула вибору професії». Надається допомога у професійному самовизначенні шляхом індивідуальних бесід зі старшокласниками з проблем професійного вибору.
ПСИХОКОНСУЛЬТАЦІЙНА РОБОТА
За порадами звертаються учні, батьки, вчителі. Протягом другого семестру 2015-2016 н.р. за індивідуальною консультацією до психолого-педагогічної служби звернулось:
Найчастіші причини звернень:
ü непорозуміння дітей з батьками;
ü проблеми у спілкуванні з однолітками;
ü конфліктні ситуації: учень-учень, вчитель-учень, батьки-діти;
ü підліткові проблеми;
ü дезадаптація школярів.
РОБОТА З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Мною постійно здійснюється спостереження за дітьми з особливими освітніми потребами з метою виявлення зони розвитку. Проводиться з ними корекційно-розвивальна робота. Мною був підготовлений методичний матеріл для роботи з дітьми з ООП.
На запит кримінальної міліції Пустомитівського р-ну була проведена діагностика старшокласників з метою виявлення «групи ризику» у лютому 2015:
Практичним психологом:
- підготовлено нормативно-правову документацію психологічної служби Зимноводівської ЗОШ І-ІІІ ступенів;
- підготовлено методичний та емпіричний матеріл;
- проведена роботу у звязках з громадськістю.
Кожен освітній заклад має свої, лише для нього характерні особливості, які зумовлюють своєрідність його соціалізуючих впливів на особистість вихованця. Тип освітньої установи визначає специфіку завдань і форм роботи практичного психолога освіти. Тому наведену інформацію про основні види і напрями роботи практичного психолога слід розглядати не як жорстко встановлений припис, а лише як діяльність спеціаліста з певним досвідом професійної діяльності, з власним компетентним поглядом на сутність педагогічних проблем, покликаного суспільством здійснювати психологічний патронаж освітнього процесу його громадян.







Немає коментарів:

Дописати коментар