субота, 2 квітня 2016 р.

Психологічні новоутворення підліткового віку

Результат пошуку зображень за запитом "підлітки"
Часто ми стикаємось з терміном "підлітковий вік" і ще  частіше ми пояснюємо будь які непорозуміння з підлітками "підлітковою кризою". Вартує, все ж таки, визначити особливості підліткового віку та способи безконфліктної взаємодії з підлітком. В своїй роботі я часто зустрічаюсь з тим, що люди не завжди ррозуміють психологічні особливості підліткового віку, але подекуди і перебільшують їх значення в міжособистісному спілкуванні.
Підліток (від латинського) - рости, дозрівати, просуватися вперед, виходити з-під опіки, в цьому визначенні міститься означення особливостей розвитку підлітка.
Основні психологічні потреби підлітка - прагнення до спілкування з однолітками, прагнення до самостійності і незалежності, до "емансипації" від дорослих, до визнання своїх прав з боку інших людей.
В традиційній класифікації підлітковим прийнято вважати період розвитку індивіда від 10—11 до 14—15 років
Підлітковий вік посідає особливе місце у віковій періодизації, тому що в пяти із одинадцяти класів середньої школи вчителі мають справу з підлітками.
          Підлітковий вік, або отроцтво, – це період життя дитини між 10-15 роками. Підлітокце учень 5-9 класів середньої школи. Цей етаподин з найвідповідальніших у розвитку людини і підготовки її до життя. Ще ВОСухомлинський вважав, що більшість найгостріших, найважчих проблем, які завжди хвилюють вихователя, повязані з вихованням підлітків.
ДБЕльконін характеризує підлітковий період так:
1.    Основною для цього періоду стає суспільно корисна діяльність.
2.    З'являється прагнення до дорослості й самостійності; критичне ставлення до оточуючих; самовизначення; уміння підпорядковувати свої інтереси нормам колективного життя.
3.    Діяльність (навчальна, організаційна, трудова, пізнавальна) спрямована на систему ставлень інших до неї.
          Розвиток підліткаце початок пошуку себе, свого унікального "Я". Це шлях становлення індивідуальності. Як часто батьки помиляються у вихованні своїх дітей, коли говорять дитині: "Не виділяйся, будь такою чи таким, як усі". У психології цей період називають періодом "зашумлення" психіки, за ним настає період упевненості і рівноваги. Ці роки майже завжди хворобливі. Адже в цей час виникають проблеми між батьками і дітьми. Багато хто вважає, що завдання батьків у цей періодстримувати статевий інстинкт дитини. Ця думка помилкова, і нерідко призводить до нових проблем.
           Що ж є найсуттєвіше для дитини в цей час? Виявляється, ось такий ланцюжок: ЛюбовДовіраРозумінняПідтримка. Як кажуть гумористи, із кожним поколінням діти стають усе гіршими, а батьки все кращими, отже, гірші діти стають кращими батьками.
         Фізичне здоровя дитинизапорука її успіхів у навчанні. Стан фізичного здоровя і темпи статевого дозрівання дітей різні. Вони суттєво впливають на особистісний розвиток дитини. Чим раніше починається процес статевого дозрівання, тим швидше він протікає. Якщо дозрівання починається у 12 роківпроцес дозрівання триває 2 роки; у 13-13,5 років – 3-3,5 роки; у 15 років – 5-6. Ці розбіжності щодо типів дозріванняпричина багатьох непорозумінь і переживань.
         За що і проти чого веде боротьбу дитина в перехідному віці? Насамперед за те, щоб перестати бути дитиною; за фізичну і психічну недоторканність; за самоствердження серед однолітків; проти зауважень, обговорень, особливо іронічних, з приводу її фізичної дорослості.

Правила, яких мають дотримуватися батьки підлітка:
·        допомогти дитині знайти компроміс душі і тіла;
·        усі зауваження робити в доброзичливому тоні, без ярликів;
·        ознайомити дитину з призначенням і функціонуванням організму;
·        варто памятати, що підліток – це вже не дитина, але і не дорослий.
           Підліткову психіку іноді називають періодом "гормональної глупоти". Пошук і становлення свого "Я" – це вивільнення від впливу дорослих і спілкування з однолітками. У родинах, де панує повага, де кожен має право голосу, знає свої права та обовязки, реакції емансипації проходять мякше й породжують менше конфліктів.

Що повинні зробити батьки, щоб зберегти любов своїх дітей?
·        У самостійності дитини не слід бачити загрозу.
·        Памятайте, що дитині потрібна не стільки самостійність, скільки право на неї.
·        Хочете, щоб дитина зробила те, що вам потрібно, – зробіть так, щоб вона сама захотіла цього.
·        Не переобтяжуйте дитину опікою і контролем.
·        Не створюйте "революційну ситуацію", а якщо створили, вирішуйте її мирним шляхом.

Поради щодо встановлення довіри між батьками
і підлітком в кризовий для них період:
·        Уважно вислухайте підлітка. Прагніть до того, щоб підліток зрозумів, що він вам не байдужий і ви готові зрозуміти й прийняти його; не перебивайте, не виявляйте свого страху, ставтеся до нього серйозно, з повагою.
·        Запропонуйте свою підтримку та допомогу. Спробуйте переконати його, що даний стан тимчасовий і швидко мине. Виявіть співчуття й покажіть, що ви поділяєте й розумієте його почуття.
·        Поцікавтеся, що зараз найбільше турбує підлітка.
·        Упевнено спілкуйтеся з підлітком. Саме це допоможе йому повірити в його сили. Головне правило роботи з дітьмине нашкодити.
·        У спілкуванні з підлітком використовуйте слова, речення, які сприятимуть контакту: розумію, співчуваю, звичайно, хочу допомогти.
·        У розмові з підлітком дайте йому зрозуміти, що він потрібен іншим і унікальний, як особистість. Кожна людина, незалежно від віку, прагне дати позитивну оцінку своїй поведінці, переживає потребу в похвалі.
·        Недооцінка гірша, ніж переоцінка. Надихайте підлітка на високу самооцінку. Вмійте слухати, довіряти й викликати довіру в нього.
·        Звертайтеся по допомогу, консультацію до спеціаліста, якщо вас щось насторожило в поведінці підлітка
Та найголовніше - це пам*ятайте, що в будь-якому віці людині потрібна увага, відчуття потрібності та любові, відчуття безпеки та довіри в сім*ї. Поважайте особистість підлітка. За цих умов підлітковий вік пройде безболісно для всіх))))).
використано матеріал за посиланнями
1.    studebtam.net;
1.    http://kyiv-oblosvita.gov.ua/poradi/batko/67-batkam-statti/366-osoblivosti-vikovikh-kriz-pidlitkovogo-viku

Немає коментарів:

Дописати коментар