Часто ми стикаємось з терміном "підлітковий вік" і ще частіше ми пояснюємо будь які непорозуміння з підлітками "підлітковою кризою". Вартує, все ж таки, визначити особливості підліткового віку та способи безконфліктної взаємодії з підлітком. В своїй роботі я часто зустрічаюсь з тим, що люди не завжди ррозуміють психологічні особливості підліткового віку, але подекуди і перебільшують їх значення в міжособистісному спілкуванні.
Підліток (від латинського) - рости, дозрівати, просуватися вперед, виходити з-під опіки, в цьому визначенні міститься означення особливостей розвитку підлітка.
Основні психологічні потреби підлітка - прагнення до спілкування з однолітками, прагнення до самостійності і незалежності, до "емансипації" від дорослих, до визнання своїх прав з боку інших людей.
В традиційній класифікації підлітковим прийнято вважати період розвитку індивіда від 10—11 до 14—15 років.
В традиційній класифікації підлітковим прийнято вважати період розвитку індивіда від 10—11 до 14—15 років.
Підлітковий вік посідає особливе місце у віковій періодизації, тому що в п’яти із одинадцяти класів середньої школи вчителі мають справу з підлітками.
Підлітковий вік, або отроцтво, – це період життя дитини між 10-15 роками. Підліток – це учень 5-9 класів середньої школи. Цей етап – один з найвідповідальніших у розвитку людини і підготовки її до життя. Ще В. О. Сухомлинський вважав, що більшість найгостріших, найважчих проблем, які завжди хвилюють вихователя, пов’язані з вихованням підлітків.
|
Д. Б. Ельконін характеризує підлітковий період так:
1. Основною для цього періоду стає суспільно корисна діяльність.
2. З'являється прагнення до дорослості й самостійності; критичне ставлення до оточуючих; самовизначення; уміння підпорядковувати свої інтереси нормам колективного життя.
3. Діяльність (навчальна, організаційна, трудова, пізнавальна) спрямована на систему ставлень інших до неї.
Розвиток підлітка – це початок пошуку себе, свого унікального "Я". Це шлях становлення індивідуальності. Як часто батьки помиляються у вихованні своїх дітей, коли говорять дитині: "Не виділяйся, будь такою чи таким, як усі". У психології цей період називають періодом "зашумлення" психіки, за ним настає період упевненості і рівноваги. Ці роки майже завжди хворобливі. Адже в цей час виникають проблеми між батьками і дітьми. Багато хто вважає, що завдання батьків у цей період – стримувати статевий інстинкт дитини. Ця думка помилкова, і нерідко призводить до нових проблем.
Що ж є найсуттєвіше для дитини в цей час? Виявляється, ось такий ланцюжок: Любов – Довіра – Розуміння – Підтримка. Як кажуть гумористи, із кожним поколінням діти стають усе гіршими, а батьки все кращими, отже, гірші діти стають кращими батьками.
Фізичне здоров’я дитини – запорука її успіхів у навчанні. Стан фізичного здоров’я і темпи статевого дозрівання дітей різні. Вони суттєво впливають на особистісний розвиток дитини. Чим раніше починається процес статевого дозрівання, тим швидше він протікає. Якщо дозрівання починається у 12 років – процес дозрівання триває 2 роки; у 13-13,5 років – 3-3,5 роки; у 15 років – 5-6. Ці розбіжності щодо типів дозрівання – причина багатьох непорозумінь і переживань.
За що і проти чого веде боротьбу дитина в перехідному віці? Насамперед за те, щоб перестати бути дитиною; за фізичну і психічну недоторканність; за самоствердження серед однолітків; проти зауважень, обговорень, особливо іронічних, з приводу її фізичної дорослості.
|
Правила, яких мають дотримуватися батьки підлітка: |
·
допомогти дитині знайти компроміс душі і тіла;
·
усі зауваження робити в доброзичливому тоні, без ярликів;
·
ознайомити дитину з призначенням і функціонуванням організму;
·
варто пам’ятати, що підліток –
це вже не дитина, але і не дорослий.
Підліткову психіку іноді називають періодом "гормональної глупоти". Пошук і становлення свого "Я" – це вивільнення від впливу дорослих і спілкування з однолітками. У родинах, де панує повага, де кожен має право голосу, знає свої права та обов’язки, реакції емансипації проходять м’якше й породжують менше конфліктів.
|
Що повинні зробити батьки, щоб зберегти любов своїх дітей? |
·
У самостійності дитини не слід бачити загрозу.
·
Пам’ятайте, що дитині потрібна не стільки самостійність, скільки право на неї.
·
Хочете, щоб дитина зробила те, що вам потрібно, – зробіть так, щоб вона сама захотіла цього.
·
Не переобтяжуйте дитину опікою і контролем.
·
Не створюйте "революційну ситуацію", а якщо створили, вирішуйте її мирним шляхом.
|
Поради щодо встановлення довіри між батьками і підлітком в кризовий для них період: |
·
Уважно вислухайте підлітка. Прагніть до того, щоб підліток зрозумів, що він вам не байдужий і ви готові зрозуміти й прийняти його; не перебивайте, не виявляйте свого страху, ставтеся до нього серйозно, з повагою.
·
Запропонуйте свою підтримку та допомогу. Спробуйте переконати його, що даний стан тимчасовий і швидко мине. Виявіть співчуття й покажіть, що ви поділяєте й розумієте його почуття.
·
Поцікавтеся, що зараз найбільше турбує підлітка.
·
Упевнено спілкуйтеся з підлітком. Саме це допоможе йому повірити в його сили. Головне правило роботи з дітьми – не нашкодити.
·
У спілкуванні з підлітком використовуйте слова, речення, які сприятимуть контакту: розумію, співчуваю, звичайно, хочу допомогти.
·
У розмові з підлітком дайте йому зрозуміти, що він потрібен іншим і унікальний, як особистість. Кожна людина, незалежно від віку, прагне дати позитивну оцінку своїй поведінці, переживає потребу в похвалі.
·
Недооцінка гірша, ніж переоцінка. Надихайте підлітка на високу самооцінку. Вмійте слухати, довіряти й викликати довіру в нього.
·
Звертайтеся по допомогу, консультацію до спеціаліста, якщо вас щось насторожило в поведінці підлітка.
Та найголовніше - це пам*ятайте, що в будь-якому віці людині потрібна увага, відчуття потрібності та любові, відчуття безпеки та довіри в сім*ї. Поважайте особистість підлітка. За цих умов підлітковий вік пройде безболісно для всіх))))).
використано матеріал за посиланнями:
1. studebtam.net;
|
1. http://kyiv-oblosvita.gov.ua/poradi/batko/67-batkam-statti/366-osoblivosti-vikovikh-kriz-pidlitkovogo-viku
|
Немає коментарів:
Дописати коментар